Allt fler spelbolag blir börsnoterade

Spelbranschen är en industri som fortsätter att växa. I januari 2019 fick Sverige en ny spellag som gör att vi nu har en mer transparent och reglerad marknad. Casinospel, sportbetting och lottospel på nätet har med andra ord blivit så populärt att den svenska staten nu ser stor lönsamhet i att reglera branschen.

Den nya svenska spellagen innebär att speloperatörer som vill verka på den svenska marknaden måste ha en svensk spellicens. Det betyder att spelbolagen svarar inför svensk lag och följer de regler och riktlinjer som gäller för data-och integritetsskydd, säkert spel och ansvarsfullt spelande i Sverige.

Sedan Spelinspektionen gjorde spelförordningen publik, under sommaren 2018, är det många spelföretag som jobbat hårt för att få en svensk spellicens. Naturligtvis har alla stora svenska spelbolag ansökt och fått en spellicens beviljad. Vidare har även utländska spelkoncerner som United Lottery Solutions Ltd, som ligger bakom Lottoland.se, skaffat en svensk spellicens.

Fler börsnoteringar

Stockholmsbörsen visar att spelbranschen är en kraft att räkna med. De senaste åren är det allt fler spelbolag som blivit börsnoterade, och många av dem går det dessutom väldigt bra för. Det är fram för allt speloperatörer som blivit börsnoterade men det finns även några annonsnätverk som haft stor framgång de senaste åren.

Nya restriktioner och regler i spelbranschen

Sedan den första januari 2019 måste alla speloperatörer betala 18 procent skatt på alla intäkter de gör på den svenska marknaden. Spelkoncerner som äger flera spelsajter måste dessutom köpa en unik licens för varje sajt de driver. Priset för en spellicens varierar beroende på vilka tjänster speloperatören vill erbjuda, men utgångspriset är 400 000 kronor.

Den svenska staten har även skärpt reglerna för marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Spelinspektionen för nu en centraliserat nationellt register över alla personer som uppger att de har svårt att kontrollera sitt spelande. Om en person vill göra en självexkludering kan hen därför vända sig direkt till Spelinspektionen. Om en spelare begär en självexkludering kommer Spelinspektionen exkludera hen från alla svenska spelsajter under ett års tid.

Den nya svenska spellagen sätter även strikta gränser för hur casinona får marknadsföra. Speloperatörer får inte längre kontakta spelare och erbjuda dem bonusar och kampanjerbjudanden via mejl och SMS. De får heller inte trycka sina logotyper på objekt som kan vara lockande för minderåriga. Sist men inte minst är spelbolagen skyldiga att tillhandahålla kontaktinformation till stödorganisationer som hjälper människor med spelproblem, i all reklam de gör.